Bulduk ÖZDEMİR


Türk Enerji Koridoru, Orta Hat, kalkınma Yolu Projesi

Türkiye Avrupa’nın en büyük gaz tedarikçisi olma yolunda hızla ilerliyor. Bu projeler Türkiye’nin enerji bağımsızlığı konusundaki kararlılığının delilidir.


“Türkmen gazı” Azerbaycan ve Gürcistan üzerinden Türkiye'ye ulaştırılması anlaşması Mayıs ayında imzalandı.

Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC), Bakü-Tiflis-Erzurum ve Trans-Anadolu (TANAP) boru hatlarına ilaveten dördüncü hat IĞDIR-NAHÇIVAN Boru Hattı eklenerek süreçte önemli bir seviye geçilmiş oluyor.

Ayrıca anlaşma, var olan TANAP ve Güney Kafkasya doğal gaz boru hatlarının kapasitelerinin de artırılmasını sağlıyor.

 

 

Yani Türkiye, enerji merkezi olma yönünde hızla ilerliyor.

Rusya-Ukrayna savaşı ile kesilen AB-Rusya enerji koridoru uzun yıllar işlevsiz olacağa benziyor.

Türk Akım Boru Hattı üzerinden doğal gaz taşıması aktif bir şekilde devam ediyor. Rus yetkililer ile yapılan Trakya da Enerji Merkezi görüşmelerinde ciddi mesafeler kat edildi.

Türkiye Avrupa’nın en büyük gaz tedarikçisi olma yolunda hızla ilerliyor. Bu projeler Türkiye’nin enerji bağımsızlığı konusundaki kararlılığının delilidir.

Türkiye bölgemizde ve dünya da sadece enerji projeleri ile dikkati çekmiyor. Üretim için gerekli hammaddelerin büyük bölümü Çin den dünyaya taşınmaya çalışılıyor. Çin-Rusya üzerinden giden Kuzey Koridoru yaklaşık 3 haftalık bir taşıma süresi ile batıya ulaşılırken, Çin den Hint Okyanusu üzerinden ve Akdeniz den batıya açılan Güney Koridoru ile deniz taşımacılığında 5-6 hafta gibi bir süre söz konusudur.

İpek Yolu Projesi kapsamında oluşturulan ve Türkiye üzerinden batıya ulaşılmasını hedefleyen  “Orta Koridor” ile bu süre sadece 10 gün kadar oluyor. Taşımacılık maliyetleri azalıyor ve taşıma süresi önemli kısalıyor.

 

 

Şimdi buna bir de “KALKINMA YOLU PROJESİ” eklendi. 

Türkiye ve Irak arasında hayata geçirilen Kalkınma Yolu Projesi, ticari ilişkileri güçlendirerek bölgesel kalkınmaya ivme kazandıracak. Bölgede hakim olan terör faaliyetlerinin sonunu getirecektir.

Bir de Türkiye'nin dışarda bırakıldığı, "Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru" isimli proje, Hindistan'ın Mumbai limanından kalkan gemilerin Dubai'ye yanaşmasını, buradan da demiryoluyla Suudi Arabistan, Ürdün ve İsrail rotasını takip ederek Akdeniz üzerinden Avrupa'ya bir nakliye rotası oluşturma projesi var.

Hindistan da yapılan G 20 Ülkeleri toplantısında kararlaştırılan bu projenin yapay zorluğu, Türkiye üzerinden geçen Orta Koridorun doğal hali ve güvenli olması, Basra Körfezinden Irak ve Türkiye üzerinden oluşturulacak kara ve demiryolu taşımacılığının stratejik önemini kat ve kat artırıyor.

Enerji ve Lojistik sektöründe, merkezinde Türkiye’nin bulunduğu bu projeler ülkemiz hakkında kötü düşünce ve hedefleri olan ülkeleri çok rahatsız ediyor.

Türk Yüzyılında böylesi devasa projeleri gerçekleştiren ve gerçekleştirmeye çalışan CUMHUR İTTİFAKI ve MHP’nin hedef gösterilmesini umarım daha iyi anlıyorsunuzdur.

Bulduk ÖZDEMİR

MHP MYK Üyesi

YAZARLAR