Dr.Oğuz POYRAZOĞLU / AKIL PENCEREMDEN


Yerel İdarelerin Hayat Boyu Öğrenme Hizmetlerinin Etkinliği: BİR DEĞERLENDİRME

Yerel İdarelerin Hayat Boyu Öğrenme Hizmetlerinin Etkinliği: BİR DEĞERLENDİRME


AKIL PENCEREMDEN
Dr. Oğuz POYRAZOĞLU
opoyrazoglu@gazi.edu.tr

Yerel İdarelerin Hayat Boyu Öğrenme Hizmetlerinin Etkinliği: BİR DEĞERLENDİRME
 

Yerli Yerinde Yerel Yönetim (4Y) Modeli belediyelerin, toplumun refahı ve gelişimi için kilit bir rol oynadığını kabul eden birisi olarak günümüzde, Hayat Boyu Öğrenme Hizmetleri etkinliklerinin giderek daha fazla önem kazanmakta olduğunu görmekteyim. Bugünkü yazımda, 1999’dan beri ön fikir, proje tasarımı, geliştirilmesi ve yönetimi gibi farklı boyutuyla içerisinde bulunduğum, yerel düzeyde şehrimizin mahallemizin sakinlerine belediyelerimizin sunmuş olduğu Eğitim hizmetlerinin önemini ve etkinliğini analiz etmeyi amaçlamaktayım.
Hayat Boyu Öğrenme ve Yerel İdareler Arasındaki Bağlantı: Yaygın Eğitim, Yaşam Boyu Eğitim, Sürekli Eğitim gibi yaklaşımlarla “Hayat Boyu Öğrenme” hizmetleri, bireylerin her yaşta ve her aşamada öğrenme ve gelişme fırsatlarına erişebilmelerini sağlayan bir süreçtir.  MEB Hayat Boyu Öğrenim Kurumlarının yanında yerel idareler, bu süreci destekleyerek toplumun eğitim ve beceri düzeyini artırmaya ve yaşam kalitesini yükseltmeye yardımcı oluyorlar.
Belediyelerin Sunmuş Olduğu Hizmetler: Belediyeler, genellikle kütüphaneler, kültür merkezleri, eğitim kursları, seminerler, atölye çalışmaları ve etkinlikler gibi çeşitli hizmetler aracılığıyla hayat boyu öğrenme imkânları sunmaya çalışıyorlar. Benim bizzat içerisinde bulunarak hayata geçirilmesine vesile olduğum BELTEK- Gazi Üniversitesi Ankara Büyükşehir Belediyesi Teknik Eğitim Kursları, TORTEK-Toroslar Belediyesi Teknik Eğitim Kursları ve etiSEM- Etimesgut Belediyesi Sürekli Eğitim ve Uygulama Merkezi ile SEYMER-Seyhan Belediyesi Sürekli Eğitimi ve Uygulama Merkezi modernizasyonu gibi eğitim ve kurs hizmetleri, 7’den 70’e çocuk ve gençlerden yaşlılara kadar geniş bir kitleye hitap ederek kişisel, genel, mesleki ve teknik sosyal gelişimi destekleyen hizmetler sunuyor. Bu hizmetler, müstakil veya işbirliğine dayalı olarak yapılabiliyor. Yerel, bölgesel ve ulusal ölçekte etki değeri yüksek olan bu tür projeleri hayata geçiren ve devamını sağlayan Belediye başkanlarımıza ben toplum adına teşekkür ediyorum.
Etkinlik Değerlendirmesi: Yerel idarelerin sunmuş olduğu Hayat Boyu Öğrenme Hizmetlerinin etkinliğini değerlendirmek için çeşitli faktörler göz önünde bulundurulmalıdır. Bunlar arasında katılım oranları, hizmetlerin çeşitliliği ve erişilebilirliği, hizmetlerin kalitesi, toplumun ihtiyaçlarına uygunluk ve etkilerinin ölçülmesi yer alır. Ancak bunların uzman ve bağımsız kurumlar tarafından bilimsel araştırma ve çalışmalarla yapılması gerekir. Bunlara da yerel idarelerin ihtiyacı vardır.  
Önemli Gözlemlerim ve Bazı Sonuçlar:
1. Katılım oranlarının yüksek olması, hizmetlerin toplum tarafından talep edildiğini ve önemsendiğini göstermektedir.
2. Çeşitli hizmetlerin sunulması, farklı yaş grupları ve ihtiyaçlara yönelik geniş bir kitleyi kapsayarak toplumsal katılımı artırmaktadır.
3. Hizmetlerin kalitesi ve içeriği, etkinliğin belirleyici unsurları arasındadır. Nitelikli eğitim ve etkinlikler, katılımcıların memnuniyetini ve faydasını artırmaktadır.
4. Etkilerin ölçülmesi ve geri bildirim alma süreçleri, hizmetlerin sürekli iyileştirilmesi ve toplumun ihtiyaçlarına daha etkin bir şekilde cevap verilmesi açısından önemlidir.

Önerilerim ve İlerleme Yolları:
1. Yerel idareler, hayat boyu öğrenme hizmetlerinin etkinliğini artırmak için çeşitli stratejiler geliştirebilirler. Bunlar arasında hizmetlerin çeşitlendirilmesi, erişilebilirliğin artırılması, kalitenin iyileştirilmesi ve etkilerin ölçülmesi bulunur.
2. Toplumun ihtiyaçları ve talepleri doğrultusunda hayat boyu öğrenme hizmetlerinin planlanması ve uygulanması, yerel idarelerin başarısını artıracaktır.
Sonuç olarak demek isterim:
4Y Modeli Belediyelerin Hayat Boyu Öğrenme Hizmetleri, toplumun eğitim ve gelişimine önemli katkılar sağlamaktadır. Bu hizmetlerin etkinliği, katılım, çeşitlilik, kalite ve etkilerin ölçülmesi gibi faktörlere dayalı olarak değerlendirilmelidir. Yerel idareler, bu değerlendirmeler ışığında hizmetlerini sürekli olarak iyileştirmeli ve toplumun ihtiyaçlarına daha etkin bir şekilde cevap vermeye odaklanmalıdır.

 


 

+Kutlama
1 MAYIS
EMEK VE DAYANIŞMA GÜNÜ KUTLU OLSUN
Türkiye’nin huzuru, mutluluğu ve refahı için istikbalin mimarı, istiklalin muhafızı gibi gece gündüz çalışanların varlığının göstergesi #Emeğe iyi bak.
Onların oluşturduğu katma değerin karşılığı, güç verir #Türkiye'ye.
Gördükleri; asgari ücret cenderesi içerisine mahkumiyet olmamalı!
Ülkemizin gelişmesi ve kalkınması yolunda üretime katkı sağlayan alın terinin gerçek sahipleri tüm emekçilerimizin #1Mayıs #EmekveDayanışmaGünü’nü en içten duygularımla kutluyor, sağlık, mutluluk ve başarı dolu bir gelecek diliyorum. 
Ankara, Eryaman-01.05.2024

Sabri ÖZTÜRK
1.05.2024 16:43:08
Hocam yazdığınız makaleleri büyük bir dikkatle okuyup takip ediyorum. Bu yazınız kapsamında, etiSEM'de özellikle el sanatları , dikiş vb. alanlarında yapılan etkinliklerden çıkarılan ürünlerin dijital ortamda belediyenin katkılarıyla satılması ve ev hanımlarına buradan bir katkı sunulması yönüyle bir girişim olabilir. Ayrıca, dikiş, yemek vb gibi kurslardan mezun olan kursiyerlere sertifika yanında gerekli iş birliği ile ustalık kalfalık vb gibi belge verilmesinin sosyal hayata ve ekonomiye katılım yönünden faydalı olacağını düşünüyorum. İyi çalışmalar dilerim.

Yeliz ERDEM
1.05.2024 20:19:25
Vesile olduğunuz hizmetlerle nice GÖNÜLLERE dokunuyorsunuz hocam. Allah sizden razı olsun. Rabbim vücudunuza güç, kuvvet versin. Allah insanı en zor koşullara uyum sağlayan, her yaşta öğrenmeye ve kendini geliştirmeye uygun şekilde yaratmış. Lakin biz insanlar kendimize koyduğumuz sınır ve kalıpları kırmakta zorlandığımız için Allah'ın verdiği yetenekleri kullanamıyoruz. Toplumun bilinç seviyesi yükseldikçe sunulan hizmetler vesilesiyle 7 den 70 e yeteneklerini kullanan bireylere şahit oluyor. O nedenle hayatboyu öğrenme programı kapsamında verilen kurslar çok önemli. Bireylerin hem yeteneğini ortaya çıkarıyor hem de bireyin farkındalığını arttırarak bireyi kendi merkezine, ÖZÜNE yaklaştırıyor. Diğer taraftan da bireyin sosyalleşmesine katkı sağlıyor. Covit sonrası yaşanan yalnızlık toplum genelinde psikolojik problemlere neden oldu. Evde kalmak takıntı ve vesvese hastalığını tetikledi. Bu anlamda kurslar sayesinde üreten bireyler üreteceği nesneye odaklandığı için üretimle ilgili düşünceyi çoğaltıyor. İlim öğrenmek vesveseyi ortadan kaldırıp bireylerin sağlıklı düşünüp üreten bireyler olmasını sağlıyor. Hayatboyu öğrenme programına emek veren herkesten Allah razı olsun.

YAZARLAR